Minggu, 08 November 2015

Rentak binaural - Satu Kaedah Alternatif untuk Mengurangkan Tekanan

Rentak binaural - Satu Kaedah Alternatif untuk Mengurangkan Tekanan

Jika anda mengalami keresahan atau terdedah kepada semakin menegaskan secara tetap, telah menemui sedikit nasihat perubatan berkesan atau telah pun mencuba kaedah alternatif seperti teh herba atau ekstrak tumbuhan, maka saya mengesyorkan memberi binaural beats pergi.

Berdegup binaural adalah satu lagi ubat alternatif, ya, tetapi kerana persepsi kita bunyi dikaitkan dengan proses kognitif, ia boleh menjadi calon yang sempurna untuk terus menangani kebimbangan, satu lagi proses kognitif. Sensasi fizikal itu, disebabkan oleh mengeksploitasi fenomena persepsi manusia semula jadi seperti, telah digunakan pada masa lalu untuk penyaman psikologi; Walau bagaimanapun, hasil akhir mendengar nada ini adalah bergantung sepenuhnya kepada bagaimana anda secara peribadi melihat mereka. Apa yang perlu anda lakukan adalah duduk dan mendengar trek ini melalui fon kepala, mungkin sambil minum menenangkan teh atau wain atau walaupun ketika anda sedang melakukan sesuatu yang lain.

Apabila otak dibentangkan dengan dua perubahan yg mempergunakan gaya suara yang sedikit berbeza dalam keadaan stereo, tindak balas otak berlaku. Sambutan ini dipanggil rentak binaural. Berdegup binaural diperolehi daripada fenomena pendengaran binaural di mana sistem pendengaran manusia (yang terdiri daripada otak, telinga dan telinga luar) boleh pin menunjukkan arah sumber bunyi. Ia adalah satu siri nada itu, apabila memakai telefon kepala, kelihatan bergerak di sekitar kepala anda. Rentak terhasil daripada dua bunyi pendengaran yang berbeza, mendengar dari telinga bertentangan. Isyarat dua frekuensi yang berbeza (bunyi) dibentangkan kepada setiap telinga dan rentak binaural dilihat sebagai irama turun naik pada kekerapan perbezaan antara kedua-dua input pendengaran. Heinrich Wilhelm Dove ditemui kesan pada tahun 1839 dan dalam tahun-tahun kebelakangan ini ia telah mendapat kesedaran awam kerana kajian yang dilakukan, menunjukkan binaural yang berdegup membantu dalam percutian, mengurangkan tekanan, pengantaraan, tidur, dan juga kreativiti. Berdegup binaural adalah rangsangan untuk mencipta gambaran mental gerakan. Klasik, denyutan itu terdiri daripada suatu nada tulen pada sebelah telinga (contohnya, 500 Hz) dan nada tulen yang sama pada telinga yang satu lagi tetapi beralih ke atas atau ke atas dalam kekerapan (contohnya, 501 Hz).

Pelbagai jurnal psikologi yang diterbitkan menunjukkan bahawa berdegup binaural, apabila ujian klinikal, mempunyai kesan yang besar kepada mengurangkan kebimbangan dan tekanan pada pesakit dalam tempoh 60 hari. Satu hasil kajian menunjukkan "Terdapat penurunan yang ketara dalam kebimbangan sifat, peningkatan dalam kualiti hidup, dan penurunan dalam pertumbuhan insulin seperti faktor-1 dan dopamine dan telah berjaya menunjukkan untuk mengurangkan kebimbangan yang sederhana." Tambahan pula, terdapat tuntutan yang menunjukkan bahawa berdegup binaural mungkin mempunyai kegunaan dalam bidang-bidang lain perubatan untuk membantu menghafal dan mempelajari bahan, berhenti merokok, meningkatkan diet, menangani mati pucuk dan meningkatkan prestasi sukan. Walaupun kajian saintifik ke berdegup binaural adalah sangat terhad dan tiada kajian muktamad telah dikeluarkan untuk menyokong tuntutan liar yang disenaraikan di atas, ia tidak menolak keputusan positif berdegup binaural mempunyai pada pendengar banyak.

Secara peribadi, saya boleh menjamin nada ini, dan walaupun ia tidak memberi kesan kepada semua orang, khususnya orang-orang yang nada pekak atau mempunyai gangguan pendengaran, ia telah berjaya mengurangkan tahap tekanan saya melalui peperiksaan universiti dan cabaran hidup berubah. Berdegup binaural adalah satu kaedah alternatif untuk mengurangkan tekanan, dan untuk sesiapa sahaja bosan mengambil antidepresan ditetapkan tidak berkesan, mungkin mereka adalah bernilai mendengar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar