Minggu, 08 November 2015

Bagaimana Adakah Chiropractor yang Berbeza Dari Ahli Terapi Fizikal?

Bagaimana Adakah Chiropractor yang Berbeza Dari Ahli Terapi Fizikal?

Terapi kiropraktik dan fizikal sering kali ditafsirkan sebagai sama. Mudah-mudahan kedua-dua adalah sama di sesetengah kawasan tetapi ada dissimilarities yang lebih ketara antara kedua-dua kepakaran.

Apakah yang dimaksudkan dengan Chiropractor?

Beliau adalah seorang pengamal penjagaan kesihatan yang mengenal pasti, merawat, dan membantu mencegah disorganizations mekanikal sistem lokomotor, khususnya tulang belakang. Secara teori, disorganizations ini memainkan peranan penting dalam kesihatan keseluruhan pesakit melalui sistem saraf beliau.

Untuk mengembalikan semula peranan dan keunggulan tulang belakang adalah objektif chiropractor ini. Untuk melakukan ini, dia mempunyai untuk menyelaraskan semula tulang belakang melalui pelarasan tunjang atau manipulasi. Dengan membebaskan tulang belakang dari tekanan dan ketegangan, otot dibenarkan untuk berehat dan membawa kepada penghapusan sakit berbanding dengan penjajaran yang tidak wajar.

Dalam menyelaraskan tulang belakang, chiropractor juga membetulkan sistem saraf pesakit. Sistem saraf kita terdiri daripada otak kita dan saraf vertebra. Otak adalah di puncak dengan saraf vertebra yang mengalir melalui tulang belakang dan pada masa yang sama pecahan masa dalam dua pada setiap permukaan vertebra. Sistem saraf kita mengawal setiap organ, sel dan organ badan kita. Jika tulang belakang kita dengan betul sejajar, otak akan dapat berkomunikasi yang baik untuk setiap bahagian badan kita, oleh itu, membolehkan kita untuk bergerak dengan baik dan untuk mendapatkan keseimbangan.

Ringkasnya, Kiropraktor mempunyai latihan yang meluas bukan sahaja dalam manipulasi bersama tetapi juga dalam merawat disfungsi otot.

Apakah yang dimaksudkan dengan ahli terapi fizikal?

Beliau adalah seorang doktor perubatan yang memeriksa, mengenal pasti dan merawat pesakit untuk membina, mengekalkan dan memulihkan pergerakan pesakit. Rawatan diberikan apabila pergerakan dipengaruhi oleh umur, kecederaan, penyakit atau unsur-unsur alam sekitar.

Beliau menilai pelbagai pesakit gerakan, litheness, keseimbangan, postur, koordinasi, mekanik badan dan mobiliti keseluruhan seperti berjalan, naik tangga dan semakin dalam dan keluar dari katil, kerusi atau kenderaan.

Dia membantu orang-orang yang mempunyai masalah ortopedik seperti osteoporosis, sakit pinggang, kerosakan tisu sendi dan lembut seperti kehelan dan patah tulang. Beliau juga membantu mereka yang mempunyai masalah neurologi seperti penyakit Parkinson dan strok. Beliau juga membantu orang-orang yang mengalami kecederaan berkaitan kerja yang terdiri daripada gangguan tekanan berulang-ulang serta kecederaan sukan.

Beliau menganalisis unsur-unsur gerakan dan mewujudkan satu program peribadi untuk mengurangkan kekurangan dan mewujudkan semula fungsi.

Skim rawatan terapi fizikal terdiri daripada pendidikan pada akar keadaan, hands-on kaedah manual dan senaman pengajaran yang meningkatkan fungsi.

Therapists fizikal menjalani latihan pada sistem otot dan membina semula kekuatan normal badan dan fungsi.

Kedua-dua profesion yang menjurus ke arah memberi perkhidmatan yang bernilai yang penting untuk mencapai kesihatan keseluruhan, kesihatan dan kesejahteraan. Dengan mengetahui perbezaan di dalam bidang kepakaran masing-masing akan membantu pesakit untuk membuat keputusan yang dia memerlukan dengan masalah kesihatannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar