Minggu, 08 November 2015

Adrenal Keletihan: Rehat Kisah

Adrenal Keletihan: Rehat Kisah

Istilah 'keletihan adrenal' telah mendapat terkenal antarabangsa sejak dua dekad yang lalu sebagai orang ramai sangat-sangat mencari sebab-sebab mengapa mereka telah lelah, sensitif kepada tekanan, dan dalam kesakitan kronik. Penyokong teori 'keletihan adrenal' meramal bahawa kelenjar adrenal kehilangan keupayaan mereka untuk menghasilkan hormon tekanan, terutamanya kortisol, di bawah kubu kuat tekanan kronik. Hasilnya adalah 'keletihan' lengkap adrenal dan pengurangan drastik dalam tahap hormon tekanan utama badan, kortisol. Seorang penyokong setia 'keletihan adrenal' istilah mendakwa:

AMARAN: keletihan adrenal dan kekurangan TIDAK DIIKTIRAF diagnosis perubatan

"Profesion perubatan adalah jauh di belakang ketika datang untuk memahami masalah kelenjar adrenal. Pada tahun 2011, mereka masih tidak mengenali kekurangan adrenal, keletihan adrenal atau burnout adrenal sebagai keadaan kesihatan yang sebenar. Ini amat menyedihkan, kerana keadaan begitu umum."

Terima kasih kepada kemajuan dalam perubatan moden sejak abad yang lalu, punca sebenar di sebalik tekanan yang disebabkan negeri kortisol rendah adalah jauh lebih canggih dan kompleks daripada istilah ini membayangkan. Kerana, kelenjar adrenal adalah salah satu daripada organ-organ dan struktur yang terlibat dalam sistem tindak balas tekanan. Dan sebagai ahli sistem, mereka tidak boleh dan tidak bertindak secara bebas. Lain-lain faktor yang sangat berpengaruh adalah pusat arahan di dalam otak, hormon lain, sistem imun, genetik, pendedahan toksik, kekurangan nutrien, dan keperibadian seseorang (jenis personaliti, pengalaman hidup awal, persepsi tekanan, dan lain-lain).

Maafkan kesederhanaan, bagaimanapun apabila saya kuliah mengenai topik ini, saya sering menggunakan contoh sebuah 'keluarga' tindak balas tekanan dalam usaha untuk menggambarkan komponen sistem tindak balas tekanan (perubatan dipanggil HPA paksi 'hipotalamus-pituitari-adrenal ()) . Hipotalamus adalah kawasan arahan pusat dan bertanggungjawab untuk membuat dua hormon yang sangat kuat (CRH & AVP) yang kemudiannya mengarahkan kelenjar pituitari untuk menghasilkan hormon lain (ACTH) yang akhirnya memberitahu bahawa adrenal menghasilkan kortisol. Hipotalamus secara teori boleh dilihat sebagai ibu (kerana, jika 'mama tidak gembira, tidak ada yang gembira!), Kelenjar pituitari (kedua dalam arahan) boleh dilihat sebagai bapa, dan kelenjar adrenal, dan semua organ akhir lain untuk perkara itu, akan mewakili anak-anak. Sekarang, bayangkan ahli-ahli keluarga semua tinggal dalam lingkungan yang tertutup, persekitaran tekanan (badan) untuk tempoh masa yang panjang. Terdapat beberapa faktor yang amat penting yang akan menentukan sejauh mana ahli-ahli keluarga dapat bersama-sama dan sama ada kanak-kanak akan menjadi ahli produktif puak untuk memastikan persekitaran yang sihat dan berfungsi.

Komunikasi adalah mungkin elemen yang paling penting dalam mengekalkan keharmonian keluarga. Di mana pemotongan boleh berlaku? 1) Jika ibu bapa tidak berkomunikasi antara satu sama lain (mesej hipotalamus tidak disampaikan dengan betul atau didengar dengan betul oleh kelenjar pituitari); 2) Jika ibu bapa tersalah berkomunikasi; 3) Jika ibu bapa memberi perintah kepada anak-anak dan perintah itu sama ada tidak diterima atau diabaikan (adrenal tidak menerima atau tidak bertindak balas kepada arahan lebih tinggi); 4) Jika mesej yang disampaikan di mana-mana tahap yang sayu dengan pintu tertutup atau disalah tafsir kerana faktor-faktor luar; 5) Jika kanak-kanak (adrenal) menerima memo dan menghasilkan kortisol dengan sewajarnya, tetapi alam sekitar (badan) tidak terlibat (keadaan yang dikenali sebagai rintangan kortisol).

Sekarang pertimbangkan semua faktor-faktor yang berpotensi yang boleh menyumbang kepada laluan komunikasi dalam unit keluarga ... kemungkinan yang tidak berkesudahan. Ibu (hipotalamus), bapa (pituitari), dan / atau anak-anak (adrenal) mungkin tidak berpuas hati, tidak sihat, rosak, atau trauma. Mungkin satu atau lebih ahli keluarga bekerja terlalu keras, di bawah dipelihara, kurang produktif, tidak dapat memberikan arah yang betul, mental, secara lisan jarang, atau letih. Juga mempertimbangkan bahawa kanak-kanak adrenal memerlukan jumlah yang cukup kolesterol, progesteron (hormon pembiakan), B- vitamin, dan vitamin C untuk menjalankan apa-apa tempahan yang diterima daripada ibu bapa pusat.

Sekarang bayangkan tekanan sambutan keluarga (paksi HPA) anda telah menjemput semua saudara-mara anda ke atas untuk Cuti ... ibu saudara (neurotransmitter), bapa saudara (asid amino), sepupu (komponen sistem imun), cucu (enzim), dan datuk dan nenek (adrenalin, noradrenalin). Bagaimana ini akan memberi kesan kepada laluan komunikasi keluarga anda dan fungsi persekitaran anda sekarang? Faktor dalam sekarang persekitaran anda homestead ... apa yang laporan cuaca? Adakah anda membayar bil-bil utiliti anda? Bilakah kali terakhir anda pergi ke kedai runcit? Adakah kenderaan anda mengandungi gas yang cukup untuk mengangkut ahli-ahli keluarga di mana mereka perlu pergi?

Walaupun penerangan saya ialah ringkas dan mungkin seorang remaja sedikit, adakah anda masih menganggap kanak-kanak adrenal dalam senario ini menjadi pusat alam semesta tekanan sambutan keluarga? Saya usaha untuk meneka jawapan yang akan menjadi 'tidak'! Untuk menggalakkan kelenjar adrenal sebagai bebas berfungsi, komponen utama dalam sistem tindak balas tekanan bukan sahaja tidak tepat tetapi juga mengurangkan kerumitan sebenar sistem tindak balas tekanan kami.

Hanya dengan pemahaman yang lebih baik dan menghargai semua ahli keluarga balas tekanan anda, bagaimana mereka berkomunikasi, dan apakah faktor yang memberi kesan kepada mereka akan persekitaran dalaman anda berkembang sepenuhnya. Dalam keadaan sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar