Minggu, 08 November 2015

Nail Kulat! Apa Adakah Ia Tepat?

Nail Kulat! Apa Adakah Ia Tepat?

Kulat kuku, yang juga dikenali sebagai Onychomycosis atau tinea unguium, adalah jangkitan yang disebabkan oleh kulat. Apabila ia datang kepada penyakit atau jangkitan kuku, kulat kuku adalah jenis yang paling popular. Kulat kuku boleh menjangkiti kuku dan kuku kaki; Walau bagaimanapun, yang paling popular adalah kuku jari kaki kerana mereka lebih kerap dalam persekitaran yang gelap dan lembap yang menyediakan tempat yang hebat untuk kulat berkembang. Terdapat empat jenis kulat kuku yang akan diterangkan dalam artikel berikut.

Distal Subungual Onychomycosis

Ini jenis kulat kuku jari kaki, yang adalah yang paling popular, akan bermula di hujung kuku jari kaki dan membuat jalan ke arah kulit luar yang pesat berkembang ini. Maksud distal adalah "jauh dari"; takrif subungual bermakna "di bawah kuku"; manakala Onychomycosis adalah semata-mata nama saintifik untuk kulat kuku jari kaki. Distal Subungual Onychomycosis memberi kesan plat kuku dan disebabkan oleh kulat yang telah disesuaikan untuk hidup di kulit, rambut dan kuku.

Orang dengan jenis kulat kuku mungkin mengalami keradangan yang boleh menyebabkan kuku untuk menanggalkan daripada katil kuku dan / atau penebalan kuku. Jika rawatan tidak diberikan kepada kuku ini boleh memberi ruang untuk bakteria berjangkit dan kulat berkembang membuat kuku kelihatan kuning atau coklat.

White dangkal Onychomycosis (WSO)

Ini adalah yang kedua jenis yang paling popular kulat, yang juga boleh memberi kesan kepada kedua-dua kuku dan kuku kaki. Berbeza dengan lain-lain jenis kulat kuku, WSO akan bermula pada lapisan atas kuku dan akhirnya akan memberi kesan kepada seluruh kuku. Satu hingga dua peratus daripada penduduk mempunyai WSO dan ia adalah lebih biasa di kalangan orang-orang Itali yang layak yang berusia lebih daripada 65 tahun. Kajian juga menunjukkan bahawa 30% daripada orang-orang yang mempunyai HIV akan terjejas oleh kulat kuku, dan mereka yang mempunyai WSO boleh sering tidak dirawat dengan rawatan topikal.

Ini kadang-kadang kes dengan orang lain yang telah WSO sebagai kulat tumbuh di dalam kuku dan krim tidak akan menembusi kuku. Sebelum disahkan menghidap WSO, orang sering terjejas dengan keadaan untuk beberapa tahun tanpa menyedari apa-apa. Beberapa gejala yang berkaitan dengan WSO adalah legap, rapuh dan cacat kuku; Walau bagaimanapun, perkara pertama yang orang akan notis adalah bintik putih pada kuku.

Proksimal Subungual Onychomycosis

Ini adalah kulat yang paling popular kuku pada orang yang kesihatan, tetapi lebih popular di kalangan mereka yang immunocompromised; bermakna mereka yang sama ada mempunyai sesuatu yang merendahkan sistem imun mereka seperti HIV dan penyakit autoimun atau orang-orang yang menggunakan dadah intravena. Sering kali apabila seseorang mendapat jenis kulat dan sistem imun mereka tidak terjejas oleh apa-apa; mereka akan menguji pesakit HIV. Walau bagaimanapun, ia adalah penting untuk ingat bahawa mempunyai jenis kulat kuku tidak bermakna seseorang semestinya mempunyai HIV.

Kulat ini bermula pada kulit luar dan akan membuat jalan ke hujung kuku kerana kuku tumbuh. Orang juga mungkin mendapati tompok kuning atau putih berhampiran kutikel, dan juga, lebam pada kuku kerana ia tumbuh. Akhir sekali, kulit di sekitar kuku boleh menjadi merah, radang dan bengkak. Kadang-kadang, ada juga nanah, yang menyebabkan doktor untuk misdiagnose kulat sebagai jangkitan bakteria dan menetapkan antibiotik, antibiotik tetapi tidak akan menyembuhkan kulat. Berbeza dengan lain-lain jenis kulat kuku, Proximal Subungual Onychomycosis mesti dirawat dengan pil bukannya krim topikal.

Candidal Onychomycosis

Ini bentuk terakhir kulat kuku kebanyakannya memberi kesan kepada kuku dan bukannya kuku kaki. Kulat ini akan memberi kesan kepada kawasan sekitar kuku dan ia adalah jenis popular kurangnya kulat kuku. Kebanyakan orang yang mendapatkan ini jenis kulat kuku, adalah orang-orang yang meletakkan tangan mereka di dalam air kerap dan kebanyakan masa, ia memerlukan orang yang mempunyai jangkitan sebelum atau trauma kuku. Ini jenis kulat kuku adalah yang paling sering dirawat dengan krim topikal.

Selepas berunding dengan doktor, jika seseorang memilih untuk menggunakan krim untuk merawat kulat, terdapat satu jenis yang bekerja terutamanya dengan baik dipanggil Funginix. Krim ini adalah semula jadi dan bukan sahaja akan menjadikan kulat pergi, tetapi jika digunakan selama enam bulan ia akan menghalang ia daripada pernah kembali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar