Minggu, 08 November 2015

Herniated cakera dan tulang belakang penyahmampatan Therapy

Herniated cakera dan tulang belakang penyahmampatan Therapy

Cakera herniated juga dikenali sebagai cakera tergelincir atau pecah. Ia adalah serpihan nukleus cakera ditolak keluar dari bahagian luar cakera, ke dalam saluran tunjang melalui pecah atau lusuh. Ia boleh didapati dalam tulang belakang serviks (leher), yang (belakang pertengahan) tulang belakang toraks, atau di tulang belakang lumbar (belakang). Selalunya, herniasi yang berlaku di belakang yang lebih rendah dan leher.

Ruang di dalam saluran tunjang adalah terhad yang tidak mencukupi untuk saraf tunjang dan intervertebral cakera herniasi serpihan yang disesarkan. Oleh kerana itu, terdapat kecenderungan besar untuk cakera menekan pada saraf tunjang, yang sering menghasilkan kesakitan, dan dalam beberapa kes boleh menjadi teruk.

Terdapat 7 cakera serviks, 12 cakera toraks, dan 5 cakera lumbar. Terletak di antara setiap tulang di tulang belakang, cakera intervertebral membentuk kira-kira 1/3 daripada tulang belakang. Cakera bertindak sebagai penyerap kejutan daripada haus setiap hari dan lusuh. Mereka juga membenarkan pergerakan dalam tulang belakang dan memisahkan vertebra.

Cakera intervertebral merupakan usaha dr tulang. Setiap cakera terdiri daripada lapisan luar yang dipanggil fibrosis anulus dan, jeli seperti bahan yang lembut di dalam, yang dipanggil nukleus pulposus. Cakera terdiri daripada protein dipanggil kolagen dan proteoglikan yang menarik air.

Cakera biasanya memampatkan apabila terdapat tekanan dan nyahmampat apabila tekanan lega. Cakera juga avascular, yang bermakna mereka tidak mempunyai saluran darah yang akan dibekalkan dengan nutrien daripada darah. Sebaliknya, mereka bertukar-tukar nutrien melalui proses yang dipanggil pedapan. Imbibition berfungsi sama seperti span yang apabila termampat, air itu terpaksa keluar dan disedut semula dalam jika span itu didekompresi. Iaitu bagaimana cakera kekal sihat dan berfungsi.

Cakera herniated biasanya disebabkan oleh haus cakera dan lusuh. Sebagai umur seseorang, cakera kehilangan bendalir yang membantu menjaga mereka fleksibel. Herniasi juga mungkin akibat kecederaan tulang belakang, yang boleh menyebabkan air mata retak atau kecil di lapisan luar cakera. Nukleus mungkin terpaksa keluar melalui air mata atau retak anulus, yang menyebabkan cakera untuk bonjol, memecah buka, atau memecah masuk ke dalam serpihan. A ketegangan berat tiba-tiba atau aktiviti yang berulang-ulang boleh menyebabkan kecederaan tulang belakang.

Seseorang boleh merasakan gejala bergantung kepada tahap tulang belakang herniasi cakera berlaku apa. Ia boleh menyebabkan sakit tempatan di peringkat tulang belakang yang terjejas. Jika ia adalah cukup besar untuk memberi tekanan pada saraf bersebelahan, ini boleh menyebabkan menembak sakit pada bahagian badan di mana saraf diedarkan dan ia biasanya berlaku pada satu bahagian badan. Sciatica adalah contoh untuk kes ini, di mana seseorang merasa sakit menembak ke bawah punggung ke belakang paha dan ke bawah kaki kerana cakera herniasi berlaku antara vertebra lumbar keempat dan kelima.

Jika cakera herniasi adalah amat besar, ia boleh menekan pada saraf tulang belakang di kedua-dua belah badan, menyebabkan kesakitan yang teruk ke atas kedua-dua kaki yang lebih rendah. Ini membentangkan kelemahan kaki yang lebih rendah dan juga air besar atau inkontinens pundi kencing. Keadaan ini dikenali sebagai sindrom cauda equina.

Pada masa lalu, ia telah menganggap bahawa cakera herniated tidak boleh dirawat tanpa pembedahan. Seorang pesakit yang mengalami sakit belakang yang disebabkan oleh cakera herniated boleh mengharapkan hanya kepada mahal pembedahan tulang belakang utama untuk bantuan. Tetapi sekarang, terapi revolusi baru telah akhirnya diperkenalkan untuk mengurangkan rasa sakit tanpa pembedahan dan ubat-ubatan.

Penyahmampatan tulang belakang adalah bentuk yang paling baru-baru ini terapi bukan pembedahan yang menyediakan kembali melegakan kesakitan dengan mengurangkan tekanan ke atas saraf dikenakan oleh cakera herniated. Semasa prosedur ini, dengan berbasikal melalui gangguan dan bersantai fasa dan oleh kedudukan yang betul, cakera tulang belakang boleh diasingkan dan diletakkan di bawah tekanan negatif, mewujudkan kesan vakum dalam. Tekanan ke atas struktur yang boleh menyebabkan kesakitan boleh dilegakan dengan statik, terputus-putus, dan berbasikal pasukan decompressive digabungkan.

Bukan sahaja penyahmampatan tunjang mengurangkan tekanan dan mengembalikan kedudukan yang betul, ia juga mengembalikan bekalan nutrien yang betul untuk cakera. Apabila cakera herniated ditarik kembali ke kedudukan asal, ia juga menarik oksigen, cecair dan nutrien yang penting untuk menyembuhkan cakera.

Gejala dalam kebanyakan pesakit yang telah dirawat dengan penyahmampatan tunjang telah meningkat dengan ketara selepas tempoh rawatan. Remedy melalui terapi penyahmampatan mungkin dapat membantu anda mengalami penderitaan yang kurang dan lebih meningkatkan kualiti hidup seharian anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar