Minggu, 08 November 2015

Apa Achilles Tendonosis?

Apa Achilles Tendonosis?

Tendon Achilles ialah tendon terbesar dalam badan kita. Ia adalah tendon penting kerana ia digunakan apabila kita berjalan, melompat, berlari atau melakukan aktiviti yang melibatkan kaki kita. Ia boleh bertahan sejumlah besar ketegangan dan tekanan yang disebabkan oleh aktiviti-aktiviti ini. Walau bagaimanapun, ia adalah mudah terdedah kepada yang meradang. Ini adalah disebabkan oleh penggunaan yang berlebihan dan kemerosotan dan dikenali sebagai tendonosis. Ahli sukan yang biasa nyata Achilles tendonosis.

Achilles Tendonosis - Tanda-tanda dan Gejala

Tanda yang paling biasa adalah rasa tidak selesa dan sakit yang boleh di mana-mana dari tusukan membosankan untuk menindik sakit berduri. Berjalan dan mendaki tangga mungkin sukar. Kesakitan akan menjadi lebih kuat kerana ia memburukkan dan kejadian akan menjadi lebih kerap. Lebih daripada beberapa minit pergerakan akan menjadikannya lebih baik tetapi berulang selepas beberapa minit rehat. Kawasan seluas Achilles biasanya akan menjadi lembut dan sombong-up.

Tendon Achilles boleh bertolak ansur dengan kuasa-kuasa yang 12 kali berat badan anda dalam aktiviti-aktiviti tertentu. Walau bagaimanapun, peningkatan mendadak dalam berjalan, mendaki, batu berlari atau melompat boleh memburukkan lagi Achilles. Ini boleh membawa kepada Achilles tendonosis.

Kerosakan pilihan dari keradangan ringan kepada jumlah pecah. Ais, over-the-kaunter ubat-ubatan dan selebihnya boleh melegakan keradangan dan kelembutan jika tendon adalah semata-mata bengkak. Walau bagaimanapun, rawatan langsung mungkin diperlukan jika kesakitan tidak reda dan telah tinggal selama beberapa minggu.

Achilles Tendonosis - Punca

Tendon Achilles boleh melecetkan dengan aktiviti-aktiviti seperti melompat atau melakukan langkah cepat apabila bermain tenis atau bola keranjang. Running meletakkan banyak tekanan pada Achilles anda. Peningkatan tambahan dalam kadar pasti akan mencederakan tendon. Perkara yang sama berlaku apabila berjalan di kawasan berbukit. Pliometrik juga memberikan kuantiti besar tekanan dan berkuatkuasa pada Achilles; dengan itu, ia perlu dielakkan jika tendon adalah bengkak.

Achilles Tendonosis - Rawatan

Bengkak boleh dikurangkan dengan ais dan berehat. Ia sama menggalakkan penyembuhan. Rawatan tambahan diperlukan jika tendon gagal bertindak balas terhadap rawatan ini. Ini boleh terdiri daripada ultrasound, terapi elektrik, dan terapi proprioceptive.

Peregangan urat keting dan anak-anak lembu boleh berehat tendon Achilles, kerana ini akan mengurangkan ketegangan dan tekanan. Aktiviti perlu diubah suai dan juga untuk mengurangkan tekanan pada Achilles. Latihan untuk meningkatkan kekuatan otot gerbang kaki juga akan berguna. Penggunaan orthotics adalah juga baik, kerana ia akan memberikan sokongan tambahan kepada lengkungan kaki.

Mencegah kecederaan Achilles

Kecederaan kepada Achilles boleh dicegah dengan memakai kasut kualiti yang baik, aktiviti secara beransur-ansur meningkat, regangan dan latihan silang. Mereka yang mempunyai sejarah masalah Achilles mesti mengambil latihan sederhana dan skim latihan.

Mengabaikan kesakitan yang boleh membawa kepada masalah yang lebih besar dan merosakkan Achilles. Untuk mengelakkan kecederaan Achilles kecil untuk mendapatkan yang besar, rawatan segera diperlukan dan chiropractor profesional adalah jawapannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar