Minggu, 08 November 2015

Pemulihan Ayurveda untuk melegakan sakit tekak

Pemulihan Ayurveda untuk melegakan sakit tekak

Sakit tekak yang paling sering disebabkan oleh selsema dan batuk. Pencemaran dan debu di udara juga boleh merengsakan tekak. Memikirkan punca masalah adalah langkah pertama dalam merawat ia.

Banyak jenis produk yang dijual untuk melegakan sakit tekak. Ubat-ubatan ini datang dalam semburan, pil dan lozenges. Banyak orang mencari rawatan semulajadi untuk penyakit mereka hari ini. Perubatan Ayurveda adalah satu pendekatan semula jadi untuk penyembuhan. Apa juga pendekatan yang anda pilih, anda perlu merawat sakit tekak serta-merta.

Rawatan Ayurveda

Perubatan Ayurveda telah diamalkan di India selama lebih tiga ribu tahun. Kebanyakan rawatan yang dilakukan oleh pengamal yang telah mempelajari teknik-teknik yang banyak. Berikut adalah beberapa rawatan mudah untuk itu.

1. anjuran luaran digunakan pertama. Caranya ialah dengan mencampurkan satu cawan air suam dengan satu sudu teh taila irimedadi. Gunakan campuran ini untuk berkumur dengan.

2. Campurkan satu sudu teh yashtimadha dan vacha. Mengambil dengan madu empat kali sehari. Haritaki (Terminalia chebula) yang ditetapkan apabila sembelit adalah gejala lain. Campurkan satu sudu teh serbuk dalam air panas dan minum sebelum tidur.

3. Belleric myrobalan (Terminalia belerica) telah lama digunakan sebagai ubat untuk batuk. Campurkan pulpa buah-buahan dengan garam, lada panjang dan madu. Untuk melegakan kesakitan, goreng buah dan memakannya. Meliputi buah-buahan dengan tepung gandum dan roti bakar di atas api yang rendah.

Home Pemulihan

Cara yang paling mudah untuk menghilangkan sakit tekak adalah untuk berkumur dengan air garam. Campurkan empat sudu teh garam dalam satu liter air panas. Berkumur dengan air garam selama 20 minit. Adakah ini sebelum tidur dan sakit tekak anda boleh berlalu pagi.

Sesetengah orang mempunyai masa yang sukar untuk berkumur dengan air garam. Banyak herba boleh digunakan untuk membuat ubat kumur yang melegakan dan membantu mencegah sakit tekak. Cardamom diselitkan dengan kayu manis membuat berkumur baik yang membantu untuk mencegah selesema apabila digunakan dengan kerap. Atau menambah benih halba untuk satu liter air. Reneh dengan api perlahan selama 30 minit. Sejuk dan tekanan cecair sebelum menggunakan.

Satu lagi cara yang berkesan untuk merawat sakit tekak adalah dengan hangat, minuman yang menenangkan. Bawa air satu cawan sehingga mendidih. Tambah satu sudu teh jintan putih dan 2-3 ulas bawang putih. Mengurangkan haba untuk rendah dan reneh kira-kira satu minit. Sejuk dan tekanan sebelum minum. Ini adalah yang paling berkesan jika mabuk semasa panas.

Halia merupakan herba yang boleh digunakan dalam pelbagai cara untuk merawat batuk dan selesema. Membuat teh halia sebelum tidur. Atau campuran halia, air dan gula untuk membuat sirap. Panaskan bahan-bahan di atas api sederhana, dan reneh perlahan-lahan. Ketegangan dan cukup sejuk untuk minum. Mencampurkan jus halia dan madu boleh membantu melegakan kesakitan yang dikaitkan dengan sakit tekak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar