Minggu, 08 November 2015

Bagaimana Anda Boleh Berhenti berpeluh Tangan

Bagaimana Anda Boleh Berhenti berpeluh Tangan

Cara Berhenti berpeluh Tangan

Kebanyakan orang yang ingin tahu bagaimana untuk berhenti berpeluh adalah disengajakan dengan hiperhidrosis palmar atau peluh yang berlebihan tangan. Walaupun ia adalah pada dasarnya keadaan tidak berbahaya, ia membawa ketidakselesaan peribadi dan sosial. Ia memberi kesan kepada kualiti hidup harian seseorang, sumber huru-hara di majlis-majlis sosial, dan juga menyebabkan masalah di tempat kerja. Ia mungkin kelihatan kecil bagi orang lain tetapi bagi individu yang terlibat, hyperhydrosis palmar adalah suatu keadaan yang serius dan memalukan yang perlu tekad.

Cara-cara bagaimana untuk berhenti berpeluh tangan

Seperti lain-lain bentuk hiperhidrosis, berpeluh berlebihan tapak tangan atau tangan dapat dibetulkan melalui pelbagai rawatan, kedua buat sementara waktu, secara beransur-ansur, dan selama-lamanya.

Yoga dan meditasi

Untuk tekanan akibat peluh berlebihan, teknik bersantai seperti meditasi dan yoga adalah dicadangkan. Ia tidak boleh menjadi cara yang surefire mengenai bagaimana untuk berhenti berpeluh sama sekali tetapi teknik belajar dari ini akan membantu dalam mengawal tekanan dan kebimbangan, yang mencetuskan berpeluh.

Ubat-ubatan oral

Ubat-ubatan seperti anti-depressants dan tekanan-ubat boleh membantu mengurangkan gejala tekanan dan kebimbangan seperti berpeluh. Walau bagaimanapun, ini tidak disyorkan sebagai penawar sebagai ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan seperti loya, mulut kering, mengantuk, insomnia, dan penglihatan kabur.

Aluminium Klorida

Aluminium klorida sering digunakan dalam mengawal peluh berlebihan. Ia boleh didapati sebagai bahan aktif dalam krim topikal seperti losyen dan antiperspirants. Ia adalah lebih biasa digunakan dalam deodoran dan boleh didapati dalam pelbagai dos atau kepekatan. Walaupun aluminium klorida kebanyakannya berkesan untuk mencegah berpeluh ketiak, kadar kejayaan di kalangan penghidap hiperhidrosis palmar adalah rendah kerana kebanyakan orang merasa melekit dan menyusahkan. Kerengsaan teruk juga boleh berlaku jika arahan tidak diikuti dengan tepat.

Ionthophoresis

Ionthophoresis adalah penggunaan ubat-ubatan dan bahan kimia pada kulit dengan menggunakan alat yang berlalu sejumlah kecil elektrik terus kepada badan. Tidak banyak yang diketahui mengenai mekanisme prosedur dan cara-cara yang bagaimana untuk berhenti berpeluh. Air paip adalah satu medium yang sama. Arus elektrik adalah digunakan untuk memerangi pengeluaran peluh. Rawatan adalah proses beransur-ansur yang termasuk 10 hingga 10 minit setiap sesi yang perlu dilakukan tiga kali seminggu. Sebagai pesakit menunjukkan kemajuan, selang dikurangkan dengan ketara. Alat iontophoresis boleh dibeli dengan preskripsi doktor.

Botox

Botox atau toksin botulinum biasanya digunakan untuk menghilangkan kedutan yang tidak diingini buat sementara waktu. Akhir-akhir ini, ubat yang digunakan untuk mencegah hiperhidrosis. Bergantung kepada saiz tapak, prosedur requires20 hingga 30 suntikan intradermal menggunakan saiz yang lebih kecil jarum untuk mengurangkan kesakitan suntikan. Ia perlu diambil perhatian bahawa Botox bukan satu kaedah bagaimana untuk berhenti berpeluh selama-lamanya tetapi kelegaan sementara sekurang-kurangnya 6 hingga 12 bulan.

Simpatektomi

Simpatektomi torasik endoskopi atau ETS dianggap pilihan terakhir untuk peluh sawit yang berlebihan. Dalam prosedur ini perubatan, sebahagian daripada sistem saraf simpatetik dimusnahkan, dikeluarkan, atau diapit yang kemudiannya menghalang berpeluh yang tidak perlu. Prosedur ini diamalkan oleh doktor ETS hanya kerana ia adalah prosedur pembedahan halus yang menimbulkan beberapa risiko. Ini termasuk perubahan psikologi, jangkitan, dan pendarahan, dan perubahan kepada fungsi saraf yang normal. Ia juga boleh menyebabkan hiperhidrosis pampasan atau peningkatan ketara berpeluh pada bahagian-bahagian badan yang lain kecuali bahagian yang dirawat.

Tiada cara yang dijamin di bagaimana untuk berhenti berpeluh berlebihan. Walau bagaimanapun, pendekatan tersebut di atas boleh membantu mengurangkan keterukan hiperhidrosis palmar. Ia terbaik untuk melawat doktor anda terlebih dahulu untuk menyeluruh pemeriksaan untuk mengetahui punca peluh berlebihan anda sebelum meneruskan untuk mendapatkan sebarang rawatan utama.

Cari maklumat lebih lanjut pada berpeluh Tangan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar