Minggu, 08 November 2015

Apa Adakah Jangkitan?

Apa Adakah Jangkitan?

Jika kita mahu menentukan jangkitan ia boleh ditakrifkan sebagai penjajahan organisma tuan rumah oleh parasit organisma.

Parasit yang menyebabkan jangkitan cuba untuk menggunakan sumber-sumber daripada tuan rumah untuk membiak. Ini kebanyakannya keputusan dalam organisma tuan rumah mendapat berpenyakit.

Untuk lebih spesifik, kebanyakan jangkitan disebabkan oleh organisma mikroskopik atau microparasites. Mikroorganisma boleh menjadi virus, prions, bakteria, dan viroid. Walau bagaimanapun, ia juga mungkin bahawa organisma yang lebih besar seperti macroparasites dan kulat juga boleh menyebabkan jangkitan.

Proses biasa pelbagai untuk menentang mikroorganisma ini daripada menyebabkan jangkitan adalah tuan rumah memiliki sistem imun.

Tuan rumah yang mamalia biasanya melawan jangkitan dengan tindak balas semula jadi. Sambutan ini melibatkan keradangan, diikuti dengan penyembuhan dan menggagalkan tindak balas. Kita juga boleh menggunakan ubat untuk melawan jangkitan.

Apabila kita bercakap mengenai jangkitan dalam perubatan ia datang di bawah cawangan perubatan yang dikenali sebagai perubatan penyakit berjangkit.

Bagaimanapun, ia adalah sukar untuk mendiagnosis jangkitan. Ini kerana tanda-tanda tertentu dan gejala-gejala yang menunjukkan jangkitan adalah agak jarang berlaku. Setelah disyaki jangkitan pelbagai ujian dijalankan ke atas pesakit.

Pusingan pertama ujian ini biasanya termasuk darah, air kencing dan kahak budaya. Bagi menyokong prosedur diagnostik dada jangkitan x-ray dan analisis najis juga boleh dijalankan. Untuk menentukan jangkitan pada otak ia adalah mungkin bahawa cecair tulang belakang pesakit juga boleh diuji.

Terdapat dua jenis utama jangkitan. Satu adalah jangkitan bakteria dan lain-lain adalah virus.

Kedua-dua jenis jangkitan boleh menyebabkan gejala-gejala seperti kelesuan, demam dan menggigil. Ini adalah mengapa ia adalah sangat penting untuk membezakan yang merupakan punca jangkitan tertentu. Kepentingan membezakan antara kedua-dua jangkitan juga diketengahkan oleh fakta bahawa virus tidak diubati dengan antibiotik, yang bakteria berada.

Jangkitan virus

Secara umumnya, virus sentiasa sistemik. Ini bermakna mereka menyerang pelbagai bahagian yang berlainan di badan tuan rumah atau anda boleh mengatakan lebih daripada satu sistem badan pada satu masa. Jadi dalam jangkitan yang anda mungkin mempunyai hidung berair, kesesakan sinus, batuk, sakit badan dan lain-lain pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, terdapat dalam negara tertentu yang melibatkan jangkitan virus juga, sebagai contoh konjunktivitis atau "mata merah jambu" dan herpes. Sakit pada virus biasanya terhad kepada rasa gatal atau membakar dan hanya sedikit yang jangkitan contohnya menyakitkan herpes.

Jangkitan bakteria

Dalam jangkitan bakteria kita melihat tanda-tanda seperti kemerahan setempat, panas, bengkak dan kesakitan. Tanda-tanda utama jangkitan bakteria tempatan sakit iaitu sakit di bahagian badan tertentu. Mis jika luka dijangkiti oleh bakteria sakit hanya akan dirasai di tapak jangkitan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar