Minggu, 08 November 2015

Merawat Gejala ADHD Tanpa Ubat

Merawat Gejala ADHD Tanpa Ubat

ADHD atau Attention Deficit Hyperactivity Disorder adalah keadaan tanpa penawar. Beberapa individu yang mempunyai gangguan yang mungkin berfikir bahawa tidak ada cara untuk menghilangkan gejala mereka dan oleh itu mereka bergantung kepada ubat-ubatan dan terapi. Mujurlah, rawatan ADHD baru-baru ini menjadi perhatian utama di kalangan beberapa pakar serta penggunaan ubat-ubatan alternatif untuk merawat gejala ADHD.

Memang benar bahawa ubat-ubatan preskripsi untuk mengurangkan gejala ADHD berkesan. Walau bagaimanapun, rawatan bukan farmakologi untuk gejala ADHD juga telah terbukti berkesan. Satu sentuhan mengejutkan adalah bahawa ibu bapa sedang dirawat dan tidak kanak-kanak ADHD mereka. Kita semua tahu bahawa ibu bapa kanak-kanak ADHD mempunyai peranan yang paling penting dalam menguruskan anak-anak mereka dan merekalah orang-orang yang boleh membantu anak-anak mereka mengubah tingkah laku mereka. Ia adalah perkara biasa di kalangan kanak-kanak ADHD menjalani program dan latihan untuk menguruskan tingkah laku mereka. Idea daripada ibu bapa dirawat adalah unik, campur tangan yang lagi berkesan.

Ujian klinikal membuktikan keberkesanan latihan ibu bapa. Ujian ini telah mendedahkan peningkatan dalam tingkah laku kanak-kanak ADHD. Kaedah rawatan telah dijalankan selama bertahun-tahun dan keberkesanan itu masih dianggap penting. Ramai yang tidak akan percaya protokol rawatan, tetapi keberkesanannya telah menjadikan ia popular. Terdapat beberapa soalan yang ditanya termasuk: "Bagaimanakah seorang kanak-kanak ADHD disembuhkan dari tanda-tanda mereka jika ibu bapa mereka adalah orang-orang yang sedang dirawat?" Jawapan kepada soalan ini adalah bahawa perubahan tingkah laku ibu bapa dan melatih mereka tentang bagaimana untuk menyesuaikan diri dengan gaya hidup ADHD boleh memberi manfaat kepada anak-anak mereka dengan berkesan membantu anak-anak mereka dengan keadaan masing-masing. Mempunyai kemahiran keibubapaan yang berkesan boleh membenarkan kanak-kanak ADHD keupayaan untuk melaksanakan yang lebih baik dan berkesan meningkatkan tingkah laku mereka. Populariti melatih ibu bapa telah menjadikan ia salah satu pilihan yang pertama dalam merawat kanak-kanak ADHD. Di sesetengah negara, ia diberi mandat dan mesti dilaksanakan.

Kanak-kanak yang mempunyai ADHD dirawat dalam pelbagai cara, seperti terapi tingkah laku, latihan ibu bapa, dan mengambil ubat-ubatan. Malangnya, disebabkan oleh gaya hidup yang sibuk ibu bapa, sesetengah kanak-kanak ADHD hanya mengambil ubat-ubatan dan tidak mendapat manfaat yang mempunyai terapi tingkah laku. Rawatan tingkah laku dianggap sebagai rawatan ADHD semula jadi kerana kesan-kesan sampingan yang tidak wujud. Mengambil ubat-ubatan boleh menyebabkan beberapa kesan sampingan termasuk cepat marah, insomnia, dan pertumbuhan terbantut.

Ibu bapa yang ingin mencuba latihan yang boleh berunding dengan doktor anak mereka. Terdapat juga buku-buku yang ditulis oleh pakar-pakar yang boleh membantu ibu bapa menjaga anak-anak ADHD mereka. Rawatan untuk ibu bapa adalah lebih berkesan dengan kanak-kanak ADHD daripada dengan remaja ADHD. Hal ini demikian kerana ibu bapa lebih mampu untuk mempengaruhi kanak-kanak daripada mereka adalah remaja.

Mengajar anak-anak ADHD sosialisasi kemahiran akan juga memberi manfaat. Kebanyakan mereka tidak bagus dengan kemahiran sosial mereka kerana gerak hati mereka. Menunggu giliran mereka adalah sukar bagi mereka dan mereka sering mengganggu perbualan, yang boleh melemahkan semangat kepada individu lain. Rawatan tingkah laku membantu merawat gerak hati mereka. Beberapa program yang bertujuan untuk merawat gejala-gejala ADHD memberi tumpuan kepada kemahiran organisasi kanak-kanak, kemahiran mendengar, dan keupayaan mereka untuk memberi perhatian dan ikut arahan.

Mencari jalan untuk mencapai rawatan yang terbaik untuk anak ADHD anda adalah sangat penting. Terdapat banyak kajian yang ada yang melaporkan keputusan rawatan dan ubat-ubatan. Ini boleh membantu menentukan faedah mengambil ubat-ubatan preskripsi, menjalani terapi tingkah laku, dan menggunakan pilihan ubat semulajadi. Kajian menunjukkan hasil yang ketara dan perhatikan perubahan tertentu gejala berkaitan dengan rawatan tertentu. Kanak-kanak yang mengambil ubat-ubatan preskripsi menunjukkan kurang gejala manakala mereka yang menjalani terapi tingkah laku dan ibu bapa latihan menunjukkan hubungan baik dan kemahiran sosial.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar