Minggu, 08 November 2015

Merawat Luka Kecil di Rumah

Merawat Luka Kecil di Rumah

Ia adalah satu peraturan yang sama tanpa disebuntukan yang luka kecil seperti luka jari atau lutut yang tercalar perlu dirawat di rumah. Melakukan ini tidak begitu berbahaya, melainkan jika anda salah menilai keterukan luka. Namun ada garis panduan tertentu yang patut kita ikut supaya luka dijaga dengan baik dan menyembuhkan dengan cepat.

Apabila seseorang mendapat cedera dan cedera perkara pertama yang kita cuba lakukan adalah berhenti kesakitan dan / atau pendarahan. Walaupun ini adalah segera, luka hanya boleh dirawat oleh seseorang yang telah membasuh tangan mereka dengan teliti.

Perkara pertama yang yang merawat luka perlu menentukan ialah sama ada luka hendaklah dibersihkan atau tidak? Dan penjagaan perlu diambil itu, walaupun dengan tangan dibasuh, luka tidak boleh disentuh.

Menurut Profesor Peter Elsner yang juga pengarah klinik kulit universiti di Jena, 'A luka yang berlaku semasa bekerja di dapur agak dibersihkan oleh pendarahan.

Walau bagaimanapun, jika tidak ada banyak pendarahan dan banyak kotoran di dalam dan sekitar luka ia adalah lebih baik bahawa luka dibersihkan dengan meletakkannya di bawah air yang mengalir bersih.

Seperti yang disyorkan oleh Heidrun Holstein, penasihat pesakit di sebuah pusat pengguna di Karlsruhe, sebaik sahaja luka telah dibersihkan di bawah air disinfektan yang boleh digunakan untuk membersihkan luka kuman. Ini akan mengurangkan peluang jangkitan. Jika anda mempunyai pembasmi kuman semburan ia adalah lebih baik sebagai semburan menyebarkan bahan pembasmi kuman yang sama rata.

Apabila badan cedera, bagaimanapun, kecil luka, badan mengaktifkan mekanisme pertahanan dalam tempoh yang singkat. Dalam kes di mana luka yang kecil, penyembuhan juga berlaku dengan pantas.

Menurut Holstein 'Jika luka adalah di tempat yang tidak disapu oleh pakaian atau terdedah kepada kotoran, ia mungkin tidak memerlukan pembalut.

Jika luka kecil tetapi memerlukan pembalut yang kemudian pembalut yang melindungi luka daripada kotoran dan kegatalan harus digunakan. Penjagaan perlu diambil supaya pad kasa adalah lebih besar daripada saiz luka.

Satu lagi nasihat penting ialah mana-mana luka atau kecederaan, berhampiran dengan keperluan bersama yang akan ditutup dengan kain pembalut yang stretchable dan yang boleh memuatkan mengikut kontur kulit, mengekalkan kedudukannya walaupun bergerak kulit.

Bagi mereka yang mempunyai kulit sensitif plaster atau pembalut dengan pelekat lembut boleh didapati. Perlu diingatkan bahawa plaster atau pembalut yang tidak selalunya mencukupi untuk merawat luka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar