Minggu, 08 November 2015

Hiperhidrosis: Apakah Ia dan Apa yang menyebabkan Ia?

Hiperhidrosis: Apakah Ia dan Apa yang menyebabkan Ia?

Hiperhidrosis, atau peluh berlebihan, adalah masalah yang memberi kesan kepada tiga peratus daripada penduduk dunia. Itulah kira-kira 209,000,000 orang di seluruh dunia. Ini bukanlah satu masalah yang luar biasa, tetapi mengapa ada kesedaran sedikit tentang keadaan?

Hiperhidrosis datang dalam tiga bentuk walaupun kebanyakan orang menderita dengan jenis yang paling biasa yang Utama Focal hiperhidrosis. Ini pada dasarnya bermakna bahawa berpeluh yang berlebihan berlaku atas sebab-sebab yang tidak diketahui, berlaku pada tangan, kaki, kepala dan muka atau di bawah ketiak; dan simetri dalam alam semula jadi. Ini bermakna bahawa anda berpeluh dari kedua-dua kaki, kedua-dua ketiak dan lain-lain Menengah Focal Hiperhidrosis berlaku dalam semua tempat yang sama sebagai syarat utama, tetapi sebab berpeluh diketahui atau sebab yang disyaki. Ia juga berbeza kerana berpeluh mungkin tidak simetri. Ini boleh bermakna bahawa punca berpeluh adalah masalah kesihatan yang mendasari jadi nasihat perubatan harus dicari secepat mungkin. Borang yang terakhir dipanggil Am Hiperhidrosis. Ini memberi kesan kepada badan secara keseluruhannya dan kamu akan berpeluh seluruh. Ini juga menunjukkan masalah kesihatan yang mendasari seperti kencing manis, masalah kelenjar atau jangkitan, jadi doktor perlu dirujuk dengan segera.

Sebagai hiperhidrosis fokus utama adalah asal tidak diketahui, kita akan melihat beberapa punca mungkin dan kemungkinan keadaan ini. Satu teori popular meletakkan untuk diet pesakit itu. Berpeluh berlaku apabila kita adalah panas dan adalah mekanisme badan kita untuk menyejukkan kita ke bawah, tetapi kita juga berpeluh untuk mengusir toksin. Jika pesakit makan terlalu banyak lemak atau makanan diproses (yang biasanya mempunyai kandungan garam yang lebih tinggi) maka tawaran badan dengan ini dengan membuang bahan buangan melalui kulit kita sebagai peluh. Bawang putih dan bawang telah menunjuk sebagai makanan yang penghidap hiperhidrosis harus mengelakkan. Bawang putih tidak mendapat dihadam dan supaya badan memecat melalui kulit dan mulut anda, iaitu nafas bawang putih. Kafein juga harus dielakkan. Ia boleh didapati dalam beberapa produk selain kopi, seperti minuman tenaga, jadi pesakit harus berwaspada. Alkohol dan rokok dan juga toksin yang badan akan cuba untuk mengusir melalui kulit anda, jadi ini juga perlu disimpan pada tahap minimum. Teori-teori lain bagi punca keadaan ini termasuk, berat badan berlebihan, kurang bersenam, tekanan ... senarai seterusnya dan seterusnya.

Ada rawatan disediakan untuk hiperhidrosis seperti ubat semula jadi herba, antiperspirants kuat, suntikan Botox dan prosedur pembedahan. Semua ini mempunyai sisi positif dan negatif. Satu titik permulaan yang baik adalah untuk menumpukan perhatian kepada makan secara sihat dan bersenam secara teratur. Gaya hidup yang sihat adalah asas utama untuk badan yang lebih sihat dan mungkin, berpeluh kurang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar